Zdravie
skcsenderu

separator

Nemám tým na mysli farbu taniera, ale jeho obsah.

Príroda sa prebudila, všetko sa krásne zelená. Vo vzduchu je cítiť ohromnú silu nového života. Zabudnime na chvíľu na nabitý pracovný program, prechádzajme sa bosí po tráve.

Mohli by sme si niečo z tej zelene dopriať aj na tanieri.

Prvé čo hľadá vyhladovaný medveď po zime je medvedí cesnak. Napasie sa na ňom do sýtosti aby nabral silu. Listy medvedieho cesnaku sa dajú využiť všade tam kde sa používa bežný cesnak. Nasekaním a zmiešaním s maslom alebo tvarohom získate výbornú nátierku. Môžete nimi dochutiť polievku či ryžu.

Žihľava je ďalším životobudičom. Svojim vysokým obsahom železa je vhodná pri málokrvnosti. Podporuje tvorbu červených krviniek, čistí krv, pomáha pri kožných ochoreniach, podporuje tvorbu materského mlieka. Najrýchlejšou prípravou je čaj – pár čerstvých výhonkov sa zaleje vriacou vodou a po 5 min vylúhovaní pijeme teplý nápoj. Žihľavový čaj nie je vhodné užívať dlhodobo. Najviac 3 týždne a potom je vhodné urobiť v užívaní prestávku, alebo užívať iný čaj z práve dostupných byliniek. Lístky môžeme použiť taktiež do šalátov alebo praženice. Ich „pichľavosť“ ľahko odstránime sparením vodou. Trošku menej zdravým variantom použitia žihľavy je žihľavový sirup.

Asi 50 ks vrcholkov zo žihľavy zalejeme 2l vody uvedieme do varu a necháme vylúhovať 24 hod. Na druhý deň precedíme, vyžmýkame, pridáme citrón a 2kg cukru. Chvíľku 3-5 min povaríme premiešame a po ochladení plníme do fliaš.

Púpava – najkrajšia jarná burinka. Aj jej horkasté listy sa dajú primiešať do šalátov. Napomáha obnove prirodzenej sily organizmu. Podieľa sa na správnej funkcii pečene, žlčníka, obličiek, pankreasu a čriev. Veľmi vhodná je pri cukrovke.
Klíčky – koľko sily sa ukrýva v malom zrniečku, keď dokáže cez hrubú ochrannú šupku vyklíčiť. A túto plodivú silu nestráca ani po rokoch skladovania.

Klíčením sa v semienkach násobí množstvo vitamínov a enzýmov takže obsahujú napríklad až o 600% viac vitamínu C ako v nenaklíčenom stave. Dokážu tým posilniť imunitu a dokonca vraj aj predĺžiť život. Ich užívanie môže byť malým krôčikom ako prežiť kruh života – 144 rokov. Naši Predkovia sa bežne v plnom zdraví dožívali vyše 120 rokov.

Makrobiotici tvrdia, že klíčky sú vhodné iba pre zdravých ľudí s dobrým trávením aj to v malom množstve. Iné zdroje uvádzajú, že sa dajú nakličovať a jesť takmer všetky obilniny, strukoviny a semená. Tak to skúste, vyberte si a ochutnajte, teraz je ten najvhodnejší čas. Naklíčené obilie má sladkastú chuť.

Ako teda nakličovať? Vhodné zrná prípadne semená, samozrejme chemicky neošetrené, namočíme do vlažnej vody a necháme cez noc stáť. Na ďalší deň dobre prepláchneme a scedíme, vložíme do skleneného pohára, vrch prekryjeme kúskom gázy, ktorú upevníme gumičkou, aby klíčiace zrná mohli voľne dýchať. Pohár uložíme vodorovne na vhodnú podložku aby prebytočná voda mohla voľne odtekať. Každý deň 2-3 x premyjeme vodou a necháme na okennej parapete klíčiť. Po pár dňoch sa nám objavia zelené klíčky (pri naklíčenej pšenici aj korienky). Keď majú dĺžku 2-3 cm sú pripravené na konzumáciu. Výskumy dokázali, že zelené klíčky vystavené svetlu mali viac vitamínu C a biele klíčky tie, ktoré klíčili v tme viac vitamínov skupiny B.

P. Rastislava Stoličná-Mikolajová v knihe Slovenský rok – receptár na dni sviatočné, všedné i pôstne uvádza okrem iných aj tento zaujímavý recept z okolia Nitry.

Kalkýš:
Zrno raži a pšenice v pomere 3:1 zalejeme vodou na 24 hodín, potom necháme na teplom mieste 4-5 dní a rosíme aby vyklíčilo. Keď majú klíčky asi 2-3 cm, naklíčené zrno rozdrvíme napr. v mažiari. Potom ho zalejeme vodou a rukou niekoľkokrát premiešame, aby vznikla biela, mlieku podobná tekutina. Do nej postupne pridávame hrubú múku, aby vzniklo poloriedke cesto. Cesto vylejeme do vymasteného pekáča alebo bábovkovej formy, zalejeme trochou mliečnej vody zo zŕn s cukrom a upečieme v peci dočervena. Toto výživné pečivo chutí ako medovník.

Aj keď je teraz v slovenských domácnostiach skôr trendom pestovať na okennej parapete exotické orchidei v podivuhodných farebných variáciách, možno by nebolo od veci znovu vyskúšať aj bylinky a klíčky. Predsa len sú zdravšie a navyše dajú sa zjesť. Tak dobrú zdravú chuť (a nejedzte tie orchidei, tie sú napriek svojej kráse jedovaté).
Ladomíra

 https

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WEBHOSTING EARTH